Hogy nyáron se okozzon bajt a vérnyomás!

A pár napnál tovább tartó hőség vagy a hirtelen időjárás-változás még az egészségesek szervezetét is megviseli, hát még azokét, akiknek vérnyomásproblémáik vannak. A kánikulában a szervezet hőleadással, elsősorban verejtékezéssel védekezik a túlmelegedés ellen. Az erek kitágulnak, emiatt csökken a vérnyomás, fokozódik a szív munkája, szívritmuszavarok léphetnek fel. Mit tehetünk szívünk egészségének megőrzésére?

 

Mérjen gyakrabban!
A rendszeres vérnyomásmérés az évnek minden szakaszában fontos, de ilyenkor különösen indokolt. Hőség idején, akár naponta többször is mérjük meg a vérnyomást.  A nagy melegben leeshet a vérnyomás, egy időjárás-változás, váratlan lehűlés viszont megemelheti azt.

 

Igyon eleget!
A hőség okozta rosszullétek, a szédülés, a bágyadtság, a gyengeség, émelygés, ájulás leginkább amiatt következik be, hogy nem megfelelő a folyadékutánpótlás. A verejtékkel együtt fontos ásványi anyagok, sók is távoznak a szervezetből, amiket pótolni kell. Magas vérnyomásúaknak legjobb gyakran, nappal óránként, de egyszerre kisebb mennyiségekben inni.

 

Könnyebben emészthető ételek előnyben!
Nyáron kevésbé kívánjuk a nehéz, zsíros, túl édes, túl fűszeres ételeket, szervezetünk szinte előre védekezik ezek ellen. Hallgassunk testünk jelzéseire, hőségben inkább a könnyen emészthető, sok folyadékot tartalmazó, üdítő friss ételek, saláták, grillezett húsok kerüljenek asztalra.

 

Vigyázzon a nappal!
A szervezetünk hő- és vízháztartása könnyen felborulhat, ha túl sokat tartózkodunk tűző napon. A déli órákban, ha lehet, inkább húzódjunk árnyékba, ha pedig ez nem lehetséges, akkor könnyű ruhában, a fejet kalappal, sapkával is védve menjünk csak ki a napra. A napszúrás, a túlmelegedés jele lehet fejfájás, hányinger, láz..

 

Ne vegye fel a kesztyűt!
Azoknak, akiknek vérnyomásproblémáik vannak, szédülést, rosszullétet okozhat nemcsak az erős fizikai megterhelés, hanem egy hirtelen, erőteljes mozdulat, a testhelyzet túl gyors változtatása is. Ezért kánikulai reggeleken ne ugorjunk ki az ágyból, hanem inkább néhány nyújtózkodás után, lassan üljünk, majd álljunk fel. Ugyanígy a strandon is fokozatosan hűtsük le a testünket, árnyékba menve.

 

Forrás: utikalauz anatómiába



 

(Forrás: HVG.hu)